Köpevillkor
Allmänt
iElektronik.se säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år.. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.
BESTÄLLNING
Beställning görs på vår hemsida iElektronik.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa kundservice på tel 08 – 522 270 18 eller mejla info@iElektronik.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit.
PRISER OCH PRODUKTBILDER
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
iElektronik.se reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vi reserverar oss för slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.
GARANTI
Vi garanterar, för en period om 90 dagar från fakturadatum, att våra produkter i allt väsentligt fungerar i enlighet med medföljande dokumentation och att våra produkter är fria från materialfel vid leverans. Din faktura/kvitto gäller som garantibevis. Detta gäller ej vanliga slitageskador som man som kund bör räkna med när man köper en begagnad vara, eller sprickor/repor i skärmen som uppstår efter varan kommit kunden tillhanda
PERSONUPPGIFTER
I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig.
Informationen du lämnar om dig själv används av iElektronik.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. iElektronik.se använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du får vårt nyhetsbrev när du går igenom snabbkassan, du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev när du registrerar dig som kund. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.
COPYRIGHT
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör iElektronik.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.
FRAKT OCH LEVERANS
Din vara skickas med postens rekommenderade brev.
Försändelsen är alltid spårbar, och försäkrad upp till 10 000 SEK.
För mer information om postens rekommenderade brev, läs här:
http://www.postnord.se/sv/privat/skicka/inrikes/sakert-och-sparbart/Sidor/rek-inrikes.aspx
iElektronik.se hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. Normalt sätt har varan levererats inom 2 arbetsdagar från beställning.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp.
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar (Posten) innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Betalning
Du betalar snabbt och enkelt med faktura eller kort via den säkra betaltjänsten Klarna.
För mer information om Klarna, läs här: https://www.klarna.com/se/om-oss
ÅNGERRÄTT OCH RETUR
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.
Mejla oss på info@iElektronik.se eller ring 08 – 522 270 18. Vi behöver följande information:
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) antal och namn på de produkter som önskas returneras
iElektronik.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott.
RETURADRESS
Brevservice i Sverige
Box 16416
103 27 Stockholm
Länk till ångerblankett konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/%C3%85ngerblankett_Konsumentverket_150817.pdf
Konsumenten har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Det ska tydligt framgå i vilken utsträckning säljaren kan göra prisavdrag för värdeminskning. Så länge konsument, genom att kontaktat kundservice, gett besked att denne önskar nyttja sin ångerrätt är detta tillräckligt. Konsument behöver ej invänta svar innan retur sker.
ÅTERBETALNING
När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar enligt Distansavtalslagen. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Konsumenten har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. Konsumenten kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.
EJ UTHÄMTADE PAKET
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Reklamation
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här.
Mejla oss på info@iElektronik.se eller ring 08 – 522 270 18. Vi behöver följande information:
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) antal och namn på de produkter som önskas reklameras
Konsumenten har rätt att reklamera en vara eller tjänst om varans eller tjänstens egenskaper avviker från det som avtalats eller som följer av lag. Konsumenten har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Konsumenten skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.
Konsument har 3 års reklamationsrätt vid köp av nya produkter. Vid köp av begagnade produkter gäller ej reklamationsrätten utan vi hänvisar då till vår garanti.
Allmänna reklamationsnämndens kontaktupgifter:
www.arn.se/
Box 174101 23 Stockholm
Tel:+46 (0)8-508 860 00
Besöksadress Kungsholmstorg 5
Öppettider: 9-12, 13-15.